CURSO SOBRE LA
GESTIÓN DE LOS RESIDUOS DE OBRA Y DEMOLICIÓN
Recordando lo que
exigen las leyes
OBRA ETA ERAISPENEN HONDAKINEN KUDEAKETARI BURUZKO
IKASTAROA
Legeek eskatzen dutena gogoratzen
Revisando, me he dado cuenta de que las leyes acerca de la gestión
de los residuos dan vueltas alrededor de
lo mismo. Las directrices europeas exigían hacer algo, la ley española definió
los quehaceres, las leyes autonómicas (usando como referencia la del País
Vasco) ponen unos detalles extra, y falta que los ayuntamientos definan los
últimos límites de aplicación. Voy a comentar unas cuantas cosillas.
Gauzak
berrikustean, konturatu nahiz hondakinen kudeaketaren inguruko legeak beti
gauza berberaren inguruan bueltaka doazela. Europako zuzentarauak agindu batzuk
zituzten, Espainiako legeek eginbeharrak aurkeztu zituen, Erkidegoek (Euskal
Herria erreferentzi gisa erabiltzen dut) legeetan detailetxoak zehazten
dituzte, eta azkeneko ukituak udaletxeen esku daude. Hainbat gauza komentatuko
ditut.
Las cosas comenzaron con el Real Decreto 833/1988. Por fin
decidieron que algo había que hacer con los residuos peligrosos. Desde
entonces, cualquier empresa, industria, obra o lo que sea (excepto hogares) que
genere residuos peligrosos, debe realizar ciertos trámites y cumplir ciertas
condiciones. Tampoco es mucho: debes empezar poniendo etiquetas que
identifiquen al residuo. Es lógico, puesto que si es algo inflamable o
corrosivo, debe ser tratado con cuidado. Luego debes negociar con un gestor
para que se lo lleve y lo trate (nada de tirarlo a vertedero). Con tener los
documentos firmados de “el gestor acepta llevarlo”, “el transportista lo ha
recibido” y “el residuo ha llegado correctamente” es suficiente. Me parece muy
lógico, sabiendo los problemas que pueden generar los residuos peligrosos. A,
sí: también se debe informar al gobierno de que eres productor de dichos
residuos.
833/1988 Errege-Dekretuarekin
gauzak martxan jarri ziren. Azkenean erabaki zuten zerbait egin behar zela
hondakin arriskutsuekin. Harrezkero, edozein enpresa, industria, obra edo
berdin du zer (etxebizitzak izan ezik), hondakin arriskutsuak sortzekotan,
tramite batzuk bete behar dituzte eta baldintza batzuk jarraitu. Ez da
hainbeste: hasteko, hondakinak zer diren jakiteko etiketak behar dira. Logikoa
da, sua erraz hartzen badute edota korrosiboak badira, adibidez, era berezian
tratatu behar dira. Ondoren, kudeatzaile batekin negoziatu behar da hondakinak
eraman eta tratatu ditzan (zabortegian ezin dira amaitu). Hainbat dokumentu sinatu
eta lortu behar dira: “kudeatzailea prest dago hondakinak eramateko”,
“garraiatzailea hartu du hondakina” eta “hondakina modu egokian jaso da”.
Kontuan badugu ze nolako kalteak sortu ditzaketen hondakin arriskutsuak,
logikoa iruditzen zait. Ahaztu baino lehen: hondakin arriskutsuak sortzen
dituztenek gobernuari hori esan behar diote.
Más adelante las Comunidades Autónomas hicieron su parte. En
el País Vasco, la ley 3/1998 del Medio Ambiente continuó con la línea
pro-ecología. Aunque, en el tema de los residuos, se queda en exigir a los que
produzcan muchos residuos peligrosos un plan para minimizar las cantidades. Por
cierto, también se menciona que puede hacer falta un estudio de impacto
ambiental.
Aurrerago
Autonomia-Erkidegoek berea egin zuten. Euskal Herrian, 3/1998 Ingurugiroa
Babesteko Lege Orokorrak jarraitu zuen natura babesteko bidearekin. Dena dela,
hondakinen gaiari dagokionez, bakarrik esaten du hondakin arriskutsu asko
sortzen dituztenek kopuru hori murrizteko minimizazio planak egin behar
dituztela. Beste alde batetik, ingurugiroaren gaineko eraginaren estudioa
prestatu behar daitekeela adierazten da, kasuaren arabera.
Por cierto, la ley 22/2011 sobre Residuos y Suelos Contaminados actualizó la normativa de 1988. Unos 23 años, y los cambios más importantes son pequeños detalles sobre los documentos requeridos. Bueno, lo más importante es mencionar que se usa el listado europeo de residuos LER para la identificación. Otro detalle es que en esos 23 años aparecieron otras normas, con las que se especifica cómo se deben almacenar los peligrosos, según sus características.
Ahaztu baino
lehen: Hondakin eta lurzoru kutsatuen 22/2011 legeak eguneratu zuen 1988ko
araudia. 23 urte edo izan dira, eta aldaketa garrantzitsuenak dira detailetxo
batzuk eskatzen diren dokumentuetan. Dena dela, garrantzitsuena da jakitea LER
hondakinen zerrenda europarra erabiltzen dela identifikatzeko. Beste detaile
interesgarri bat da 23 urte horietan beste arau batzuk agertu zirela; adibidez,
hondakin arriskutsuak gordetzeko baldintzak zehazten dituzten legeak.
El Real Decreto 105/2008 de Regulación de la Producción y
Gestión de los Residuos de Construcción y Demolición fue el primero en prestar
atención a las toneladas de residuos reciclables que terminaban en vertederos.
Años y años de burbuja inmobiliaria y construcción desenfrenada, con toneladas
(por persona al año) de residuos echados a perder. Si siempre hemos tenido la
costumbre de recoger la chatarra para vendérsela al chatarrero, ¿por qué no se
hacía eso también con lo demás? Un
porcentaje muy alto de esos residuos son reciclables… Como siempre, no
prestamos atención a lo que nos rodea hasta que hay graves problemas…
Eraikuntzako eta
Eraispenetako Hondakinen Produkzioa eta Kudeaketa Arautzeko 105/2008 Errege-Dekretua izan zen
lehenengoa atentzioa jartzen zabortegietan amaitzen zuten eta birziklagarriak
ziren hondakin tona guztietan. Urteak eta urteak Higiezinen merkatua kontrol
gabe, neurrigabeko eraikuntzarekin ezer egin… hondakin tona asko (urtero
pertsona bakoitzeko) pikutara aprobetxatu gabe. Beti izan dugu soberako metalak
txatar-biltzaileari saltzeko ohitura , baina zer dela eta ez genuen berbera
egiten beste hondakinekin? Ehuneko altua birziklagarria da… Beti bezala, ez
gara ezertaz konturatu ondorioak larriak izan arte.
Esa ley es la que obliga a realizar los estudios y planes de
Gestión de los Residuos, con los puntos mencionados en anteriores entradas de
este blog. En mi opinión, lo mejor de la ley es que especifica las
responsabilidades, aunque los nombres que usa son un poco confusos. Primero
habla de los productores de residuos, que serían los dueños de las obras (o
sea, la promotora), y son los encargados de que se cumplan las leyes, de
guardar los documentos, del estudio, y de pagar la fianza. Luego están los
poseedores de los residuos, que son los que los generan pero sin ser dueños de
la obra (normalmente la constructora), y se encargan de redactar y hacer que se
cumpla el plan, de separar y asegurar que los residuos lleguen a donde deben, y
de pagar los gastos (ya lo incluirán como partida para el presupuesto luego).
Por último tenemos a los gestores, que son las “empresas” que tratan los
residuos (aunque sólo sea tenerlos almacenados temporalmente para llevarlos a
otro lugar).
Lege hori da
Hondakinen Kudeaketarako Estudioak eta Planak prestatzera behartzen gaituena,
blog honen sarrera zaharragoetan azalduta daudenak. Nire ustez, legearen puntu
hoberena da erantzukizunak zehazten dituela, nahiz eta izendatzeko sistema
zeharo arraroa izan. Hasteko, hondakinen sortzaileei buruz aritzen da: obren
jabeak dira (sustatzailea, kasu gehienetan), eta legeak betearazi behar
dituzte, dokumentu guztiak gorde, estudioa prestatu eta fidantza ordaindu.
Ondoren, hondakinen edukitzaileak ditugu: hondakinak sortzen dituzte, baina ez
dira obraren jabeak (normalean enpresa eraikitzailea), eta plana prestatu eta
betearazi behar dute, hondakinak ondo bereizten direla eta dagokien lekura
iristen direla ziurtatu behar dute, eta horretarako behar diren ordainketak
egiten dituzte (aurrekontuan edo nonbait sartuko dute gastu hori). Azkenik
kudeatzaileak ditugu: horiek dira hondakinak modu batean edo bestean tratatzen
dituzten enpresak (hondakinak jasotzea, denbora batez gordetzea eta beste bati
bidaltzea tratatzea bezala ulertzen da).
La ley 105/2008 tiene otros detallitos interesantes. Por
ejemplo, prohíbe enviar al vertedero los residuos sin separar, salvo que no
lleguen a cierta cantidad. Si le sumamos que más o menos a la vez que estas
leyes cambiaron las tarifas de los vertederos, se ve que por fin hay un
movimiento para reducir los residuos no aprovechables; con lo caro que es
enviar la mezcla de residuos al vertedero (salvo en pequeñas cantidades), ya
hay razones económicas para que los dueños de las obras opten por separar y
ayudar al medio ambiente. Ya era hora.
105/2008 legeak
beste gauza interesgarriak ditu. Adibidez, ez ditugu hondakinak bereizi gabe
zabortegira eraman, kantitate batzuk baino gutxiago ez badira, behintzat.
Gainera, legea onartu zen garaian zabortegiek prezioak egokitu zituzten: lehen
aldiz ikusten da mugimendua hondakinak berriz aprobetxatzeko. Kopuru txikietan
ez badira, hondakinak nahasketa moduan zabortegira eramatea nahiko garestia
denez, orain arrazoi ekonomikoak ditugu hondakinak obran bereizteko eta
birziklatzeko, eta ingurugiroari laguntza pixka bat emateko. Azkenean ere…
Unos años después les tocó a las Comunidades Autónomas hacer
su parte. El País Vasco redactó el Decreto 112/2012 Sobre Residuos, aunque
viene a decir lo mismo que la ley estatal del 2008, con pequeños añadidos. ¿Lo
más interesante? Por ejemplo, los límites de cantidad de los residuos para no
tener que ser separados han sido reducidos en bastante. Además, se requiere el
informe final y que sea verificado por un agente externo (salvo tener el EMAS,
que ya es otro tema). También es interesante que, con la ley, es obligado usar
el sistema IKS-eeM, para la tramitación telemática de los documentos
necesarios. Creo que muy pocas Comunidades han llegado a este punto.
Urte batzuk
beranduago Autonomia-Erkidegoen txanda izan zen berea egiteko. Euskal Herrian
Hondakinei buruzko 112/2012 Dekretua prestatu zen, baina estatuko 2008ko
legearen oso antzekoa da. Zer da interesgarriena? Adibidez, hondakinak banatu
behar izateko kopuru minimoak nahiko murriztuak izan dira. Gainera, amaierako
txostena egin behar da eta aparteko norbaitek egiaztatu behar du (EMAS ez
izatean, beste gai bat dela hori…). Beste gauza interesgarri bat da lege
horrekin IKS-eeM sistema erabiltzea derrigorrezkoa dela, hau da, tramiteak modu
telematikoan egiteko sistema. Uste dut Erkidego oso gutxik iritsi direla maila
horretara.
La ley diferencia entre obra mayor y menor, sobre todo para
los requerimientos. Casi todas las obligaciones mencionadas son para obra
mayor. ¿Pero quién decide dónde está la diferencia? Los ayuntamientos. Así que
ya va siendo hora de que se pongan las pilas… aunque la crisis complicó todo. A
ver qué sucede (pero las leyes generales ya están y obligan).
Legeak obra
handia eta txikiaren artean desberdintzen du, batez ere betebeharrak zehazteko
(gehienak obra handiarentzat dira). Baina nork zehazten du non dagoen bien
arteko muga? Udaletxeek, hain zuzen ere. Dagoeneko zerbait erabakia izan
beharko lukete.. baina krisia dena zailagoa egin du. Ez dakit zer gertatuko
den, baina bere gainean legeek eginbeharrak derrigortzen dituzte.
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